לוגו לעסק שלא אומר כלום: למה זו ההחלטה האסטרטגית הכי טובה שתעשו

איכשהו, לא ברור בדיוק מתי, למה ואיך זה קרה, , נתקע לנו בראש רעיון מוזר, שגוי אבל בעיקר מקובע, שאומר דבר כזה:
לוגו לעסק חייב לצעוק לעולם בדיוק את עולם התוכן שבו אנחנו פועלים. אם אנחנו פותחים סטודיו לכושר, אנחנו מיד נחפש להכניס לשם ציור של קטלבל או משקולות.
יש לנו המבורגריה חדשה שאנחנו רוצים לפתוח? ברור שנשים המבורגר בלוגו.
התחלנו פודקאסט חדש? אנחנו פשוט חייבים לדחוף לשם אוזניות או מיקרופון וינטג'.
ואם אנחנו עורכי דין, רואי חשבון או יועצים פיננסיים, זה כמעט תמיד יהיה ראשי התיבות של השם שלנו בפונט "מרשים", כבד ומשעמם (ברצינות, מה זה הnרx הזה?).
ואם אתם לא מאמינים, פשוט כנסו שניה לגוגל, תריצו חיפוש ותיראו איך נראים הלוגואים של כל אחד מהעסקים שציינתי או שתבחרו קטגוריות משלכם.

הגיע הזמן לשים סוף לשטות הזאת, להתקדם לכיוון שבו עולם הברנדינג באמת הולך ולהבין למה צורת החשיבה הזו דופקת לכם את פוטנציאל הצמיחה עוד לפני שהתחלתם למכור.
לוגו לעסק שלא אומר כלום: למה זו ההחלטה האסטרטגית הכי טובה שתעשו

תסמונת ה"קופי-פייסט": למה כולם נראים אותו הדבר?

כדי להבין כמה זה שגוי מהיסוד, לא צריך ללכת רחוק. פשוט עושים בוחן קטן:
תגידו, הלוגו של אפל מראה טכנולוגיה? האם יש שם צ'יפ, כבל או מסך של סמארטפון?
הלוגו של קוקה קולה קשור איכשהו למשקאות מוגזים? ממש, אבל ממש לא.

כשאנחנו מעצבים לוגו לעסק שנראה בדיוק כמו של כל המתחרים שלנו (כי הרי כולם שמים משקולות בסטודיו לכושר), בלי לשים לב, אנחנו פשוט עושים קופי/פייסט עם נגיעות קטנות של איפור ובגדים שונים לאותו הדבר בדיוק.
אנחנו נכנסים ל"פס ייצור" שבו בעלי עסקים מתחומים דומים מגיעים לגרפיקאים שונים, כולם מתארים להם את העסק ואומרים להם שהם רוצים לעשות מותג, וכולם יוצאים עם לוגואים דומים ומיתוג דומה.
אנחנו מוחאים כפיים למעצב הגרפי ואומרים: וואוו! איזה לוגו יפה!".
אבל מה התוצאה האמיתית?

התוצאה היא שהלוגו שלנו לא אומר כלום על מי שאנחנו.
אין לו אישיות, אין לו עומק, ואף אחד לא באמת יצליח לזכור או לקשר אותו אלינו בטווח הארוך, כי הוא פשוט דומה מידי לכל שאר הלוגואים בקטגוריה.
כדי שהלוגו שלנו יהיה באמת זכיר ועם טביעת אצבע ייחודית, הוא חייב להיות פשוט לעין, קל לעיכול למוח, ושונה לגמרי בנוף התחרותי שבו הוא חי.

האשליה של הגרפיקה: למה מעצבים לא בונים מותגים

אז למה רוב הלוגואים בישראל נראים אותו דבר?
התשובה פשוטה ומעצבנת: כי התרגלנו שמיתוג שווה מיתוג ויזואלי (לוגו, צבעים, פונטים). אנחנו מצפים שעיצוב גרפי יפתור לנו את כל הבעיות העסקיות ויביא לנו לקוחות.

אבל הנה משהו שאתם פשוט מתעלמים ממנו (או סתם לא יודעים): מעצבים גרפיים לא בונים מותג. הם הסטייליסטים שלו.
הם אלה שמלבישים אותו.
עולם המיתוג היום שייך למעצבים הגרפיים ולגרפיקאים, והמטרה הראשונה שלהם היא "קודם כל שיהיה יפה".
הם לא מגיעים מעולמות האסטרטגיה, אלא מעולם העיצוב.

דברים עמוקים כמו קביעת זהות המותג, יצירת הערכים הערכים שלו, בניית בידול אמיתי, מיצוב מול מתחרים והבנה עמוקה של הפסיכולוגיה של קהל היעד, אלו דברים שהם פשוט לא יגיעו אליהם, כי זה לא העולם שלהם.
כשאין אישיות, ערכים ואסוציאציות שמרכיבים את ה"נשמה" של המותג, מקבלים ציור יפה, לא מותג.
בלי אסטרטגיה, המיתוג הוא רק ביגוד ואיפור.

אסטרטגיה לפני הכל: הסדר היחיד שעובד

כדי שהלוגו באמת יבטא אותנו וייצר עבורנו ערך, הוא צריך קודם כל לשבת על יסודות חזקים של אסטרטגיה. אסטרטגיית מותג.
אנחנו מדברים על החלק התפיסתי של המותג.

המותגים הגדולים בעולם מבינים את המשחק הזה מצוין.
הם לא מנסים לספר לכם במה הם מתעסקים דרך הלוגו עצמו.
הם מספרים לכם את זה דרך שפת הפרסום שלהם, דרך חוויית הלקוח, דרך איכות המוצר ודרך התקשורת השיווקית שלהם.
ואת הלוגו? הם רק מצמידים בסוף כל תהליך כזה כדי שהמוח שלנו, הצרכנים, יעשה את הקישור לבד. כשהמוח עושה את הקישור הזה, נוצרת תפיסה.
וכשיש תפיסה, נבנית נאמנות. צבע ולוגו לא יכולים להבטיח כלום בעצמם.

תהליך נכון של יצירת לוגו לעסק חייב להתחיל מבפנים ולצאת החוצה. אנחנו יוצרים את הרעיון שמאחורי המותג, ומתוכו בונים את המיתוג הגרפי.
הדרך היחידה לייצר מותג ששווה כסף היא לייצר תפיסה בראש של הלקוחות, ורק אז לעצב את הוויזואליה שמשרתת את התפיסה הזו.

השורה התחתונה: קודם בונים מותג, אחר כך לוגו

בואו נסכם את זה בצורה הכי חדה שאפשר: אם אתם מחפשים רק מישהו שיצייר לכם תמונה יפה שתשימו בראש האתר או על שלט הכניסה למשרד, אנחנו ברבינוביץ' לא הכתובת. אנחנו לא מעצבים גרפיים. באנו לשנות את הדרך שבה עובד מיתוג בישראל, ולייצר מוצר שלם שמתחיל באסטרטגיה ונגמר בהוצאה לפועל של התוצרים הגרפיים.

בקיצור, רוצים עיצוב לוגו לעסק שהוא לא רק יפה, אלא באמת עובד בשבילכם, מבדל אתכם ומעלה את שווי החברה? תבנו קודם מותג. תבינו מי אתם, מה ההבטחה שלכם, ואיך אתם הולכים להשתלט על התודעה של הלקוחות שלכם. גרפיקה זה לא מיתוג. מיתוג תפיסתי, זה מה שתופס.

מוכנים להפסיק להתעסק בקוסמטיקה ולהתחיל לבנות מותג איקוני עם אסטרטגיה חדה? דברו איתנו ברבינוביץ'. אנחנו נעשה לכם סדר בבלאגן ונייצר לכם נוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה.