יש חלום אחד שמשותף לכמעט כל בעל עסק: הרגע הזה שבו לקוח מגיע, מסתכל על המוצר או השירות, ולא שואל "למה זה כל כך יקר?", אלא פשוט מושיט את כרטיס האשראי ואומר "אני רוצה את זה". בלי משא ומתן, בלי התנגדויות, בלי סבבי שכנוע אינסופיים.
רוב העסקים משקיעים המון כסף והמון זמן בלימוד טכניקות מכירה, בבניית תסריטי שיחה אגרסיביים ובמרדף אחרי לידים, רק כדי לגלות שבסוף, הם נשארים "אנשי מכירות" שמנסים לדחוף מוצר.
אבל האמת היא, שבעולם השיווק של היום, הדרך האפקטיבית ביותר לייצר הכנסות וסגירות היא לא ללמוד איך למכור טוב יותר, אלא ללמוד איך למשוך לקוחות משלמים שבוחרים בכם מראש.
יכול להיות שזה נשמע כמו קסם, אבל זה חלק חשוב מאסטרטגית מותג.
קוראים לזה מיתוג תפיסתי (Perceptual Branding), וזה אחד ההבדלים המרכזיים בין עסק שנלחם על כל שקל לבין מותג שהלקוחות מרגישים שהוא הכתובת היחידה עבורם.

בואו נדבר תכל'ס.
למה שמישהי תשלם בכיף 500 ש"ח (ולפעמים הרבה יותר) על טייץ של מותג כמו אלו יוגה, כשהיא יכולה לקנות טייץ שנראה דומה מאוד בפוקס או באליאקספרס בעשירית המחיר?
אם תשאלו אותה, היא תיתן לכם מיליון סיבות רציונליות: "הבד איכותי יותר", "זה מחטב", "זה נשמר לכביסות".
אבל האמת שונה לגמרי.
הסיבות האלה הן רק רציונליזציה של החלטה רגשית.
הסיבות האמיתיות "נשתלו" לה בראש על ידי המותג לאורך זמן. אלו יוגה לא מוכרת רק בד איכותי. היא מוכרת תפיסה של סגנון חיים, של בריאות, של השתייכות לקהילה מסוימת, של איכות חיים.
כשהלקוחה לובשת את הטייץ הזה, היא מרגישה משהו לגבי עצמה. הבחירה שלה באלו יוגה היא טבעית. היא לא מרגישה ש"מכרו" לה, אלא היא מרגישה שהיא בחרה את מה שנכון לה.
בואו ניקח דוגמה הפוכה. יהיו אנשים שיהיו מוכנים "להתפשר" על היוקרה של אייפון או גלקסי ולבחור במכשיר של שיאומי (Xiaomi).
למה? כי התפיסה שהמותג הזה יצר להם בראש היא של "צרכנות חכמה". הם מרגישים שהם מקבלים טלפון מתקדם עם כל הפיצ'רים הדרושים, אבל בחצי מחיר.
הם לא קהל שחשובה לו ה"פוזה" של המותג היוקרתי.
חשובה להם הפונקציונליות וההרגשה שהם לא "פרייארים".
גם כאן, שיאומי לא היו צריכים לשלוח איש מכירות שישכנע אותם.
המותג יצר תפיסה שעונה במדויק על הצורך ועל הזהות של הקהל הזה, והם בחרו בו.
זהו הנרטיב האמיתי שאנחנו צריכים להבין ממנו איך למשוך לקוחות משלמים: כשיש מותג מסוים בקטגוריה מסוימת שהלקוחות מרגישים שהוא ה"נכון" בשבילם, פותר להם בעיה, עונה על צורך בלתי מסופק, או משקף את מי שהם רוצים להיות, הם יבחרו בו על פני כל השאר בלי לשאול יותר מדי שאלות, ובלי להרגיש שהם טעו.
הבחירה היא שלהם.
כדי להגיע למצב המיוחל הזה, שבו הלקוחות מוכנים לשלם בלי לשאול שאלות, אנחנו חייבים לעבור דרך בניית אסטרטגיית מותג עמוקה.
אי אפשר "לשתול" תפיסות בראש של הקהל אם אנחנו לא יודעים קודם כל מי אנחנו.
הנה השלבים הקריטיים בדרך:
מיתוג הוא לא לוגו יפה.
אסטרטגיה מתחילה בשאלות הקשות: מהי השליחות שלנו? מהם ערכי הליבה שלנו? מהו הסיפור שלנו? מותג בלי זהות ברורה הוא כמו ספינה בלי GPS. הוא יזגזג בהתאם לטרנדים וימשוך לקוחות שמתעניינים רק במחיר. לקוחות משלמים נמשכים לאותנטיות ולוודאות.
חלק מחיזוק הזהות הוא להבין את החולשות שלנו. אבל הנה דבר שחשוב לדעת: כשיש אסטרטגיה טובה, אפשר להפוך חולשות ליתרונות.
אתם עסק קטן ולא תאגיד ענק? החולשה היא חוסר במשאבים, אבל היתרון הוא יחס אישי, גמישות ומהירות.
אתם יקרים משמעותית מהשוק? החולשה היא חסם כניסה, אבל היתרון (בתפיסה) הוא איכות גבוהה יותר, אקסקלוסיביות וביטחון. הבנה עמוקה של מי אנחנו מאפשרת לנו למסגר מחדש את התפיסה אצל הלקוח.
כדי לייצר תפיסה נכונה, אנחנו חייבים להבין את הקהל שלנו לעומק. לא מספיק לדעת שהם "נשים בגילאי 30-45 מאזור המרכז".
אנחנו צריכים לדעת מה מניע אותם, מה מפחיד אותם, על מה הם חולמים, ומהו הצורך הבלתי מסופק שלהם בקטגוריה שלנו.
כשאנחנו מבינים מה מניע את "לקוחת הלולולמון" או את "לקוח השיאומי", אנחנו יכולים לייצר מערכת יחסים שגורמת להם להבין שאנחנו, ורק אנחנו, הדבר הנכון בשבילם.
לאחר שהבנו את עצמנו ואת הקהל, אנחנו מגדירים: מהי התפיסה המדויקת שאנחנו הרצויים לייצר אצלם בראש כלפינו?
האם אנחנו "היוקרתיים", "החכמים", "המהירים", "הבטוחים" או "המורדים"? המיצוב הזה הוא המצפן לכל פעולה שיווקית.
כשיש לנו אסטרטגיית מותג ברורה, כל פרסום של העסק, החל מהפוסט בפייסבוק, דרך שירות הלקוחות ועד אריזת המוצר, מחזקת את התפיסה הרצויה.
כשאסטרטגיה ומיתוג תפיסתי עובדים יחד, המשימה של איך למשוך לקוחות משלמים הופכת ממרדף מתיש לתהליך טבעי של משיכה.
הלקוחות יבחרו בנו על פני כל השאר, וירגישו תמיד שהם עשו את הבחירה הנכונה ביותר עבורם.
זה לא רק שיווק. זה בניית נכס תפיסתי שמייצר רווחיות לאורך זמן.